info@reneeibrinksportmassage.nl

Sportmassage

Als er (bijna) dagelijks gesport wordt, hebben de spieren het behoorlijk zwaar te verduren. Een goede trainingsbelasting, waarin
voldoende rust is ingebouwd, is het allerbelangrijkste om overbelastingsverschijnselen te voorkomen. Daarnaast is het verstandig extra
aandacht aan ontspanning en herstel te geven. Denk hierbij aan goede voeding, aan saunabezoek, maar ook aan massage.

Door het toepassen van sportmassage treden de volgende effecten op:
- De haarvaatjes in de huid en spieren gaan verder open, waardoor er een duidelijke toename van de doorbloeding optreedt.
Doordat de spieren beter doorbloed worden, zullen de gevormde afvalstoffen (o.a. vocht en lactaat) beter worden afgevoerd
en wordt spierpijn (zoveel mogelijk) voorkomen.
- De afvoer van afvalstoffen wordt ook verbeterd door de uitwendige druk van de massage.
- De spierspanning wordt beïnvloed.

Er zijn verschillende massagetechnieken, zoals wrijvingen, knedingen, klopbewegingen en schuddingen. Als regel wordt aangehouden
dat een sportmassage voor de sporter (tot op zekere hoogte) comfortabel moet zijn. Vaak gebruikt de sportmasseur een tussenstof.
Het doel van deze tussenstof is het verminderen van de wrijvingsweerstand, waardoor pijn en irritatie van de huid en haarzakjes
(zoveel mogelijk) voorkomen wordt. Soms wordt een tussenstof gebruikt die een vaatverwijding in de huid geeft. Het gebruik van deze
tussenstof voelt wel lekker warm aan, maar sommige mensen zijn overgevoelig voor de vaatverwijdende producten. Bovendien kan
hierdoor, via de huid, bij lage buitentemperaturen veel warmte verloren gaan. Tenslotte moet het bloed niet naar de huid maar naar
de spieren toe.

Massage kan worden toegepast bij vermoeide en stijve spieren. Het is niet alleen zo dat sportmassage altijd lekker is en gunstig werkt.
Een sportmassage bij zeer stijve spieren is al snel te hard, waardoor de spieren na afloop nog stijver en pijnlijker aanvoelen.
Sportmassage mag nooit worden toegepast bij een spierscheur, bij een ontsteking, wond van de huid of als je koorts hebt.
Nog een zeer belangrijke contra-indicatie is kanker.

Sportmassage wordt meestal (de dag) na een wedstrijd of training, gegeven. Na afloop van een zware training of wedstrijd kunnen
afvalproducten van de spierstofwisseling, zoals vocht en lactaat, zich in de spieren ophopen. Dit is (grotendeels) te voorkomen door
eengoede cooling-down uit te voeren. Een herstelmassage bevordert de afvoer van deze afvalstoffen uit de spieren waardoor spierpijn
(zoveel mogelijk) voorkomen wordt. Het lichaam zal sneller hersteld zijn en beter de volgende belasting aankunnen. Als de spieren heel
zwaar belast zijn, zoals bij het lopen van een marathon, is het beter om de sportmassage uit te stellen.

Samengevat: Sportmassage bevordert het herstel en is met name zinvol voor atleten die (bijna) dagelijks trainen.
Het moet gezien worden als een aanvulling op de cooling-down en andere herstel maatregelen.